STRESSPREVENTIE VOOR SCHOLIEREN

De leukste en meest effectieve training om af te rekenen met stress, onzekerheid en faalangst!

SCHRIJF JE NU IN!

Meer zelfvertrouwen en minder stress bij 

toetsen & eindexamen 

DE TRAINING

Doelstelling De training is een leerzame en vooral ook leuke manier om beter om te gaan met stress, voor nu én voor je toekomst!
Inhoud cursus In een veilige omgeving leer je in kleine groepen omgaan met spanning en negatieve gevoelens en gedachten door leuke en interessante oefeningen en experimenten. Je leert ook van elkaar door het uitwisselen van ervaringen en het delen van tips en adviezen.
Investering De investering in de training bedraagt EUR 595,- (excl. BTW) en inclusief alle lesmaterialen en koffie en thee.
Indien de training via school wordt aangeboden gelden soms afwijkende tarieven. Informeer bij de mentor of zorgcoördinator.
Lengte cursus 8 bijeenkomsten van 1,5 uur 
Doelgroep Scholieren van 12 tot 18
Studiebelasting    Studiebelasting 12 uur, optioneel 3 reflectie uren
Aantal deelnemers 4 - 6 deelnemers per cursus

 

INSCHRIJVEN EN INFORMATIE

Schrijf je nu in of neem contact op voor meer informatie
Bellen kan ook: 06 52 686 298

TIPS

LOCATIE

Stresspreventie voor scholieren
Regentesselaan 20-26
1215 EG  Hilversum

Reacties van cursisten over de training Stresspreventie

Ik heb veel gehad aan de trainingen van Eveline. Ze heeft me geholpen met het omzetten van negatieve gedachtes. En ook heeft zij me begeleid bij het maken van een moeilijke beslissing. Ik leerde elke keer weer veel, zowel over mezelf als over stress en hoe ik er mee om moet gaan. En Eveline was een fijn persoon om tegen te praten. Al met al een hele fijne en leerzame training.

"Voor de trainingen merkte ik al een hele tijd dat ik bij bepaalde toetsen niet lekker in mijn vel zat en erg gespannen was. Soms zo gespannen dat ik daardoor onvoldoendes haalden die absoluut niet nodig waren. Toen ik dan ook kon meedoen aan deze bijeenkomsten was dat wel heel fijn. Het was een erg prettige ervaring die me heeft geholpen om beter met stressvolle situaties om te gaan. Tijdens de sessies heb ik veel geleerd en is het probleem goed aangepakt." Training Stresspreventie voor Scholieren

Eerst was mijn stressniveau veel te hoog voor een meisje van mijn leeftijd. Eigenlijk had ik daar met alles last van, wat ik kon van niks echt genieten. Altijd was er in mijn achterhoofd “Maar dit…” “En ook nog dit…” en dit de hele dag. Nu ik erop terugkijk realiseer ik me dat dit eigenlijk best wel raar was. Ik zat er altijd over te piekeren, terwijl ik ook die tijd die ik gebruikte om te piekeren had kunnen gebruiken om een oplossing te vinden. Één van de belangrijke dingen die ik heb geleerd in deze training: Kan je het Oplossen? Nee? V-L-A! Mijn punt is dat deze training is in zijn geheel mij heel veel heeft geholpen, niet alleen met school maar ook met simpele dingen zoals met mensen praten en communiceren in plaats van in mijn eigen vertrouwde cirkeltje te blijven, haha 🙂

Toen ik hier de eerste keer binnenkwam was mijn stress level vrij hoog; 8/9. Ik was bang dat deze training totaal het tegenovergestelde zou zijn van wat het uiteindelijk bleek te zijn. Ik dacht aan een of andere vreemde praatgroep, waarbij de trainer heel erg zou focussen op je probleem en je alleen maar nog meer de stress zou laten ervaren. Dit was het niet.

Dankzij de training kon ik inzien dat het niet per se uitmaakt wat de stress veroorzaakt, als je de symptomen van de stress maar herkent. Bij de training stresspreventie wordt stress algemeen genoeg uitgelegd om je niet bang te maken en is doelgericht genoeg om je effectief te helpen. Dit is wat mij betreft de beste combinatie. Ik vond heel veel onderdelen van de training helpend en ontzettend leuk om te ervaren! Ik zal nooit vergeten hoe ik dat parcours door het hele gebouw heb gelopen, of hoe ik mijn eigen ankers vond.

 Gedurende de training, merkte ik bij iedere les dat ik enthousiaster werd; ik had echt zin in de training en kon niet wachten op wat ik de komende les mocht doen! Ook voelde ik (misschien wel meer onbewust dan bewust) dat mijn stress level begon te zakken, het ging steeds beter, ook al waren mijn problemen nog niet opgelost, ik wilde ze echt oplossen nu en ik wist ook hoe.

Het was echt een ENORM leuke cursus (zoals ik al vaker heb gezegd!) en ik zou het anderen zeker weten aanraden en dit ga ik ook zeker doen!

Mijn moeder had me voor deze training opgegeven en om eerlijk te zijn had ik er twijfels over. Ik was niet heel goed gebriefd en ik verwachtte al meteen een zweverig praatje en ik dacht natuurlijk gelijk aan alle dingen die er zouden kunnen gebeuren. Wat als ik het verknoei, op een of andere manier? Wat als ik iets verkeerd zeg? Wat als het iemand is die ik niet aardig vindt? Na de eerste training waren eigenlijk al deze worries opgelost. Het mooie aan de training vond ik dat alles een duidelijke volgorde had. Het begon met het leggen van een basis en daar kwamen nog meer laagjes bovenop van trucjes en tips, en dat vormde samen een Grote ‘Dit Is Hoe Je Stress Vermindert’.

Ja, ik merkte het verschil meteen; vooral voor m’n eerste examen toen heb ik in de ochtend ademoefeningen gedaan. Zodat ik rustig werd. Verder is het wel oke gegaan met de zenuwen. Maar als ze er waren kon ik mezelf wel onder controle houden, dus dat was wel fijn. Maar ben zeker rustiger toetsen in gegaan dankzij de lessen die ik heb gekregen van jou! Het meeste wat mij uiteindelijk heeft geholpen is het geloven in mezelf, en niet negatief te denken; de zwarte wolf te voeden. Maar positief denken en erin geloven. Zo ben ik uiteindelijk ook voor de toets erg rustig gebleven en heb ik mijn toetsen rustig en dus goed kunnen maken!

Soms weet je het als ouder niet meer. Hoe faciliteer je je kind in haar stress? School, sport, sociale contacten en dan ook nog het gehannes met Social Media; 24/7. Je ziet dat het knelt bij je kind en dat ze overal krampachtig vastloopt. Je wil het allerliefste dat je kind simpelweg gelukkig is en die stress staat het in de weg. Als ouder ben je niet de aangewezen persoon om je kind daarin te ondersteunen en van de mentoren op school mag je dat niet verwachten.

Dankzij de training van Eveline is onze dochter weer zichzelf. Stralend, vol zelfvertrouwen een mooi weer gelukkig mens. Natuurlijk heeft ze het helemaal zelf gedaan. Eveline faciliteert een veilige omgeving en reikt vaardigheden aan waar ze mee verder kan. Ik kan nu weer alleen maar heel erg trots zijn op m’n dochter in plaats van me zorgen te maken.

Ik denk positiever, ik sta er heel bewust bij stil dat als ik positief denk, ik dan meer kans heb dat het ook gebeurt en ik heb ook geoefend met goede uitkomsten visualiseren. Ik voel me beter, rustiger en zelfverzekerder. Ik gedraag me zelfverzekerder en minder hectisch.Het was gewoon een hele goede training en het voelt ook echt wel alsof ik er iets aan heb gehad. Ik voel me minder gestrest. En als ik wel stress voel dan kan ik daar beter mee omgaan. Al met al succesvol dus en ook heel erg leuk en gezellig!”

Ik denk nu bij heel veel dingen dat ik ze moet accepteren en loslaten omdat ik er toch niks aan kan doen. Ik voel me rustiger en ben minder boos. Hierdoor heb ik een betere band met familie. Het was een hele rustige ruimte met thee en wat lekkers om een hele kalme sfeer te creëren. Zodra ik binnenstapte was ik al rustiger, de meditatie was heel fijn om even te settelen na een drukke dag op school, ik vond het heel leuk als we activiteiten gingen doen en echt konden voelen wat voor een verandering het was. Het was een hele leuke training en ik ga dit nooit vergeten.

Met weinig of geen stress je schoolperiode doorlopen is voor leerlingen, maar ook voor ouders fijn. Het maakt het leven een stuk aangenamer, maar ook je resultaten een stuk hoger. Mijn dochter is daarvan het bewijs. Sinds ze bij Eveline de training stresspreventie heeft gevolgd, heeft zij de handvaten gekregen hoe ze met de spanningen, die alle toetsen met zich meebrengen, moet omgaan. Mijn dochter heeft net examen gedaan en is met zeer hoge cijfers geslaagd. Eveline haar cursus heeft daar zeker aan bijgedragen

Tijdens het eindexamen merkte ik echt dat de training veel effect heeft gehad. Ik had veel meer zelfvertrouwen en dacht tijdens de toetsen: “Ik hoef niet zenuwachtig en bang te zijn want ik heb er al veel aan gedaan en ik kan dit! Ook de ademhalingsoefeningen heb ik veel toegepast. Ik ben met mooie cijfers geslaagd en verheug me op volgend jaar als ik word ingeloot voor geneeskunde!

Onze dochter had veel last van stress, ze sliep er slecht van en was vaak stil en teruggetrokken in periodes dat er veel toetsen op school waren. Na de eerste bijeenkomst slaakte ze een zucht van verlichting: ik ben niet de enige die stress heeft! Ook voelde ze zich meteen veilig en vertrouwd bij Eveline. In de periode dat ze de training volgde werd ze steeds opener. Ze sprak meer over haar gevoelens, was opgeruimder en vrolijker en ging beter slapen. Ze leerde een makkelijke strategie die haar hielp te stoppen met piekeren, en de door haar in de training gemaakte planning van de toetsweek hielp onnodige stress te voorkomen. Het leverde ook nog eens mooie cijfers op! Een toptraining!

Het belangrijkste wat ik heb geleerd is op mezelf vertrouwen. Stress is af en toe wel belangrijk, maar ik hebt het zelf in de hand! Ik denk nu veel positiever en als ik iets negatiefs (wat prima is) denk, dan kan ik mijn gedachten gemakkelijk naar iets positiefs veranderen. Ik voel me nu ook rustiger, ontspanner en meer mezelf. Ik ben veel vrolijker en ben ook veel opener over mijn problemen. Ik ben thuis veel fijner aanwezig en reageer niet alles meer af. Ik kan er nu ook goed over praten.

Stress

Stress is één van de grootste oorzaken van gezondheidsklachten en ziekteverzuim in de huidige maatschappij. En dat terwijl stress eigenlijk ooit bedoeld was om onze levens te redden. Onder druk van stress kunnen we harder rennen of beter vechten. Zelfs het ‘verlamd’ raken door stress had ooit ook een belangrijke functie. In alle gevallen konden wij ons ontdoen van het wilde beest dat in ons wellicht een gemakkelijke prooi zag. Een beetje stress heeft vandaag de dag ook zeker nog een functie. We kunnen beter focussen, langer of harder rennen en met wat gezonde druk neemt ook vaak de concentratie toe. Waar gaat het dan mis? Het is niet gemakkelijk daar een eenduidig antwoord op te geven omdat dit vaak per individu verschilt.

In zijn algemeenheid zou je kunnen zeggen dat het misgaat wanneer iemand niet meer luistert naar de signalen die het lichaam geeft. Er is geen sprake van een intern maar juist van een extern referentiekader. De druk wordt grotendeels bepaald door normen en waarden, verwachtingen en verplichtingen van buitenaf.

De maatschappelijke norm: ‘druk, druk, druk.’ Er is geen of weinig tijd om de batterij weer op te laden. Terwijl eigenlijk iedereen weet dat je beter uitgerust aan een taak kan beginnen om sneller en beter te presteren. Voor veel mensen is het moeilijk om hun eigen grenzen te voelen en te bewaken. Zeker jonge mensen zijn extra gevoelig voor "peer-pressure": de druk en de verwachtingen uit de sociale omgeving.

Training Stresspreventie voor scholieren

Om jonge mensen inzicht te geven hoe het nu eigenlijk werkt met stress en om ze handvatten te verschaffen zodat ze beter met druk om kunnen gaan is de training Stresspreventie voor Scholieren ontwikkeld. Deze training geeft zowel inzichten als tools waarmee de scholieren stress eerder zullen herkennen en er vervolgens ook op een effectieve en gezonde manier mee om kunnen gaan. Dat betekent niet alleen met meer zelfvertrouwen en rust de examens is maar vooral ook een investering waar ze een leven lang de vruchten van kunnen plukken.

De training is geschikt voor leerlingen vanaf 14 jaar en bestaat uit een intake, 6 sessies en een eindevaluatie. Desgewenst is het naast de training  mogelijk om individueel en op maat gecoacht te worden.

Een leuke en effectieve training om af te rekenen met stress, onzekerheid en faalangst!