Wat is STRESS?

Stress ontstaat wanneer te lang te veel spanning aanwezig. Stress is een vorm van spanning. Om optimaal te kunnen presteren hebben we een bepaalde mate van spanning en dus stress nodig.

Hard werken is niet verkeerd. Maar wat als de werkdruk toeneemt en je jezelf steeds minder tijd gunt om pauze te nemen? Wanneer je het werk mee naar huis neemt en je vrije weekend bestaat uit die paar schaarse uurtjes tussen het beantwoorden van achterstallige mail, het maken van een projectplanning of belangrijke rapportage. Door de week heb je nauwelijks meer tijd voor afspraken en je hoofd loopt om. Je vergeet dingen en je humeur kan van het een op het andere moment omslaan. Je kunt bijna niet meer genieten van kleine of grote dingen.

Stress krijg je niet van de ene op de andere dag. Dat gaat geleidelijk. Op weg naar burn-out krijg je allerlei signalen. Hoe jouw lijf reageert op stress is heel persoonlijk. De een krijgt hoofdpijn, de ander buikpijn. Sommige mensen slapen niet meer of gaan te veel en verkeerd eten, anderen gunnen zichzelf helemaal de tijd niet meer om te eten.

Als je deze signalen negeert dan kan het mis gaan. Bij een burn-out ben je opgebrand. De accu is leeg en je voelt je zowel fysiek als mentaal totaal uitgeput. Een burn-out is het gevolg van het langdurig negeren van je eigen grenzen en andere stress-signalen. De klachten die je ervaart bij een burn-out beperken je in je dagelijks functioneren, op je werk en in je privé- situatie.

ONLINE STRESS TEST

Door het invullen van mijn gratis online stress test kan je ontdekken of jouw stresslevel nog gezond is en of het je al dan niet tegen werkt. Je krijgt direct de resultaten.

online stress test

DEFINITIE VAN STRESS

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Om optimaal te kunnen presteren hebben we een bepaalde mate van spanning en dus stress nodig.  Als we het over stress hebben, dan gaat het meestal over ongezonde druk: een teveel aan spanning. Maar stress is niet altijd ongezond.

Stress is een hele natuurlijke, en ook gezonde reactie van het lichaam en op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt. De spanning maakt het lichaam ook klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties.

Naast de gezonde variant van stress zijn er ook situaties waarin de spanning te lang aanhoudt. Je bent hierdoor constant gespannen. Na verloop van tijd kan deze chronische stress ervoor zorgen dat je overspannen raakt of uiteindelijk een burn-out krijgt. Als niet tijdig ingegrepen wordt kunnen de signalen leiden tot chronische klachten: burn-out, chronische moeheid, spanningsproblemen, angststoornissen, maag- en darmproblemen, nek- en schouderklachten, nervositeit en depressie.

 

STRESS SIGNALEN

Herken je een aantal onderstaande signalen en  bent je niet in staat hier zelf blijvend verandering in  te brengen?

Doe de gratis online stresstest of neem contact op voor een kennismakingsgesprek.

          MENTAAL

  • Concentratieproblemen
  • Laag zelfbeeld
  • Minder helder nadenken
  • Vergeetachtig
  • Geen overzicht hebben
  • Niet of moeilijk kunnen lezen
  • Prikkelbaar, ontevreden
  • Emotioneel instabiel
  • Snelle stemmingswisselingen
  • Nerveus, gespannen 
  • Onverschillig

          GEDRAG

  • Slecht slapen
  • Piekeren, vol hoofd
  • Mijden van sociale contacten
  • Het werk niet los kunnen laten
  • Overmatig gebruik van koffie, alcohol of nicotine
  • Niet of slecht eten (te zoet/vet)
  • Geen rustmomenten nemen
  • Ontkennen van de ernst van de klachten

           FYSIEK

  • Weinig energie
  • Hyperventilatie
  • Druk op borst
  • Hoofdpijn
  • Maagpijn
  • Darmklachten
  • Spierpijn in nek, schouder of rug
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid
  • Vermoeidheid

Burn-out is what happens when you try to avoid being human for too long

Michael Gungor

WAT KAN IK VOOR JOU BETEKENEN?

Coaching herstelt  het - verstoorde - evenwicht tussen belasting en belastbaarheid. Je krijgt inzicht in de oorzaken en leert nieuwe vaardigheden op lichamelijk, psychisch en sociaal vlak. Dit zorgt voor een gezondere balans.

Onderdelen van het coachingstraject:

  • Biologisch herstel; stress zorgt ervoor dat er stresshormonen vrijkomen die van invloed zijn op jouw immuunsysteem en op je stemming. Door het plannen van bewuste herstelmomenten reduceer je de stressklachten.
  • Energiebalans: welke activiteiten geven energie en welke vreten energie? Je krijgt meer grip op jouw energiehuishouding. Dit geeft balans, rust en regelmaat.
  • Grondoorzaken: wat zijn jouw persoonlijke waarden en overtuigingen? In welke systemen functioneer je en hoe word je daardoor beïnvloed?
  • Persoonlijke strategieën: hoe ga jij nu om met stressvolle situaties en hoe kun je dit verbeteren?
  • Externe stressoren: welke omstandigheden hebben invloed op jouw stressbeleving en welke aanpassing zijn daarin mogelijk.

Elk traject is persoonlijk en op maat gemaakt. De lengte en duur van het traject zijn individueel. Een richtlijn is 8 tot 12 sessies voor langdurig en blijvend herstel.

 

Eveline den Boogert | coach | trainer | systemisch werker | kindbehartiger

Je hoeft het niet alleen te doen.

In de coaching werken we samen aan een voorspoedig, grondig en langdurig herstel.