Wat is STRESS of een BURN-OUT ?

Heb je geen energie, blijf je maar piekeren en kun je geen motivatie meer vinden voor het werk of thuis?

Hard werken is niet verkeerd. Maar wat als de werkdruk toeneemt en je jezelf steeds minder tijd gunt om pauze te nemen? Wanneer je het werk mee naar huis neemt en je vrije weekend bestaat uit die paar schaarse uurtjes tussen het beantwoorden van achterstallige mail, het maken van een projectplanning of belangrijke rapportage. Door de week heb je nauwelijks meer tijd voor afspraken en je hoofd loopt om. Je vergeet dingen en je humeur kan van het een op het andere moment omslaan. Je kunt bijna niet meer genieten van kleine of grote dingen.

Burn-out ben je niet van de ene op de andere dag. Dat gaat geleidelijk. Op weg naar burn-out krijg je allerlei signalen. Hoe jouw lijf reageert op stress is heel persoonlijk. De een krijgt hoofdpijn, de ander buikpijn. Sommige mensen slapen niet meer of gaan te veel en verkeerd eten, anderen gunnen zichzelf helemaal de tijd niet meer om te eten.

Als je deze signalen negeert dan kan het mis gaan. Bij een burn-out ben je opgebrand. De accu is leeg en je voelt je zowel fysiek als mentaal totaal uitgeput. Een burn-out is het gevolg van het langdurig negeren van je eigen grenzen en andere stress-signalen. De klachten die je ervaart bij een burn-out beperken je in je dagelijks functioneren, op je werk en in je privé- situatie.

WAT KAN IK VOOR JOU BETEKENEN?

Coaching herstelt  het - verstoorde - evenwicht tussen belasting en belastbaarheid. Je krijgt inzicht in de oorzaken en leert nieuwe vaardigheden op lichamelijk, psychisch en sociaal vlak. Dit zorgt voor een gezondere balans.

Onderdelen van het coachingstraject:

  • Biologisch herstel; stress zorgt ervoor dat er stresshormonen vrijkomen die van invloed zijn op jouw immuunsysteem en op je stemming. Door het plannen van bewuste herstelmomenten reduceer je de stressklachten.
  • Energiebalans: welke activiteiten geven energie en welke vreten energie? Je krijgt meer grip op jouw energiehuishouding. Dit geeft balans, rust en regelmaat.
  • Grondoorzaken: wat zijn jouw persoonlijke waarden en overtuigingen? In welke systemen functioneer je en hoe word je daardoor beïnvloed?
  • Persoonlijke strategieën: hoe ga jij nu om met stressvolle situaties en hoe kun je dit verbeteren?
  • Externe stressoren: welke omstandigheden hebben invloed op jouw stressbeleving en welke aanpassing zijn daarin mogelijk.

Elk traject is persoonlijk en op maat gemaakt. De lengte en duur van het traject zijn individueel. Een richtlijn is 8 tot 12 sessies voor langdurig en blijvend herstel.

 

Eveline den Boogert | coach | trainer | systemisch werker | kindbehartiger

Je hoeft het niet alleen te doen.

In de coaching werken we samen aan een voorspoedig, grondig en langdurig herstel.

 

 

                     online stress test

OORZAKEN BURN-OUT

De oorzaken voor een burn-out zijn heel divers. Het gaat niet alleen om de situatie maar vooral hoe je er mee omgaat. Dat verschilt per persoon. Er is wel een aantal persoonlijkheidskenmerken dat het risico op burn-out verhoogt.

Mensen die:

  • Perfectionistisch zijn; hoge eisen stellen aan zichzelf en de omgeving 
  • Het moeilijk vinden om ‘nee’ te zeggen
  • Hun gevoelens niet uiten 
  • Moeite hebben om hulp te vragen en te accepteren

    hebben een grotere kans om op te branden.

Vaak ontstaat een burn-out ook wanneer zich meerdere stressvolle situaties tegelijkertijd voordoen en je het gevoel hebt de grip te verliezen en geen invloed meer te hebben op wat er gebeurt.

Een burn-out is, anders dan een depressie, een energiestoornis. Dat betekent dat burn-out een gunstig natuurlijk verloop heeft en dat met voldoende rust de klachten ook uiteindelijk verminderen. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Ook na herstel van burn-out is het zaak om goed in kaart te brengen wat jou helpt om herhaling te voorkomen.

STRESS SIGNALEN

Herken je een aantal onderstaande signalen en  bent je niet in staat hier zelf blijvend verandering in  te brengen?

Doe de gratis online stress/burn-out test of neem contact op voor een kennismakingsgesprek.

          MENTAAL

  • Concentratieproblemen
  • Laag zelfbeeld
  • Minder helder nadenken
  • Vergeetachtig
  • Geen overzicht hebben
  • Niet of moeilijk kunnen lezen
  • Prikkelbaar, ontevreden
  • Emotioneel instabiel
  • Snelle stemmingswisselingen
  • Nerveus, gespannen 
  • Onverschillig

          GEDRAG

  • Slecht slapen
  • Piekeren, vol hoofd
  • Mijden van sociale contacten
  • Het werk niet los kunnen laten
  • Overmatig gebruik van koffie, alcohol of nicotine
  • Niet of slecht eten (te zoet/vet)
  • Geen rustmomenten nemen
  • Ontkennen van de ernst van de klachten

           FYSIEK

  • Weinig energie
  • Hyperventilatie
  • Druk op borst
  • Hoofdpijn
  • Maagpijn
  • Darmklachten
  • Spierpijn in nek, schouder of rug
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid
  • Vermoeidheid

Burn-out is what happens when you try to avoid being human for too long

Michael Gungor