Herken Stress symptomen

wat te doen met stressVeel stress is schadelijk. Niet alleen maakt het je minder gelukkig, het heeft ook een negatieve invloed op talloze processen in je lichaam, waaronder je afweersysteem en je stofwisseling. Daarnaast ligt een burn-out altijd op de loer als je niet tijdig ingrijpt en de stressvolle situatie aanpakt. Het aantal burn-outs is vanaf 2017 fors gestegen. Van de Nederlandse vrouwen zegt 15 procent een burn-out te hebben of te hebben gehad. Twee jaar geleden was dit nog 9,4 procent. Het aantal opgebrande of overspannen mannen steeg in diezelfde periode van 6 naar 9 procent. Mogelijke oorzaak voor dit verschil is dat vrouwen naast hun werk op veel meer borden tegelijk moeten spelen dan mannen. Denk aan opvoeding en mantelzorg. Het Sociaal en Cultureel Planbureau rapporteerde onlangs dat vrouwen nog steeds veel meer tijd dan mannen besteden aan opvoeding, mantelzorg en het huishouden.

Stress en Jongeren

Meer dan 25% van de jongeren in Nederland is bang om een burn-out te krijgen. Uit onderzoek onder 2500 middelbare scholieren en studenten blijkt dat 87% de prestatiedruk in deze maatschappij als hoog ervaart. Zes op de tien jongeren heeft elke week één of meerdere keren stress over school-of studiezaken. Verder is 30% van de jongeren wel eens gestrest over hun sociale leven en bijna een kwart over privézaken. Is het mogelijk om stress symptomen te herkennen?

Herken stress symptomen aan de hand van 10 signalen

  1. Nergens zin in
    Moe, geen zin, futloos. Je hebt geen energie en je hebt geen zin meer in dingen die je normaal leuk vindt. Na je werk kom je tot niets. Van een normaal portie rust knap je niet meer op.
  2. Rusteloos
    Je hebt continu een gejaagd en rusteloos gevoel. Ontspannen gaat steeds moeilijker.
  3. Adem
    Je ademt oppervlakkig en sneller dan acht keer per minuut. Test het maar eens: zet de timer en tel je ademhaling in rustsituatie.
  4. Slaapproblemen
    Je slaapt slecht in, slaapt niet goed door of je bent ’s morgens al heel vroeg wakker. Je rust onvoldoende uit.
  5. Stemmingswisselingen
    Je hebt een kort lontje, bent sneller aangebrand en krijgt eerder ruzie. Je blijft voortdurend op scherp staan en bent extra alert.
  6. Piekeren
    Je piekert maar door en kunt dingen niet loslaten.
  7. Neerslachtig
    Je bent somberder, onzekerder of angstiger dan normaal.
  8. Doorgaan
    Je hebt de neiging om alsmaar door te blijven gaan.
  9. Concentratieproblemen
    Je dwaalt snel af, kunt niet meer goed plannen, bent vergeetachtiger en maakt meer fouten.
  10. Pijn en minder weerstand
    Je hebt hoofdpijn, spierpijn, pijn in de rug of in de schouders en je weerstand neemt af, dus ben je vaker ziek.

EFFECT VAN LANGDURIGE STRESS

Ongezonde stress en lichamelijke klachten

Lichamelijke klachten die door stress kunnen ontstaan of verergeren zijn:

  • Spierklachten (rugpijn, nekpijn, hoofdpijn).
  • Maag/darmklachten (buikpijn, maagzuur, winderigheid).
  • Allergische klachten (eczeem, benauwdheid).
  • Griepklachten (hoesten, verkoudheid).
    Op de langere termijn, na jaren van roofbouw, vergroot stress de kans op hart- en vaatziekten, en draagt het
    bij aan de algemene aftakeling van het lichaam.

Ongezonde stress en psychische klachten

Ongezonde stress kan zich op de volgende terreinen uiten: denken, emoties, relaties, zelfbeeld en gedrag.

Langdurige stress uit zich op verschillende fronten:  

Denken:

  • Je concentratievermogen is verminderd; je hebt moeite om krantenberichten te lezen of gesprekkente
    volgen omdat je gedachten telkens afdwalen.
  • Je bent vergeetachtig of chaotischer dan normaal.
  • Je piekert continu over je problemen.
  • Je durft geen beslissingen meer te nemen.

Emoties:

  • Je voelt je meer gespannen en onrustiger dan anders.
  • Je hebt last van emotionele uitbarstingen, zoals plotselinge huilbuien of prikkelbaarheid.
  • Je hebt het gevoel niet uitgerust te zijn, je bent zeer vermoeid.
  • Wanneer de ongezonde stress lang duurt, krijg je angstklachten of depressieve klachten.

Relaties:

  • Je interesse in andere mensen, werk en hobby's neemt af.
  • Je neemt afstand van je omgeving en wordt cynischer.
  • Je schaamt je voor je kwetsbaarheid en verminderde functioneren.

Zelfbeeld:

  • Je twijfelt aan je eigen capaciteiten.
  • Je voelt je sneller machteloos in situaties dan anders.
  • Je denkt dat je niet meer in staat bent om je gewone bezigheden uit te voeren.
  • Mogelijk maak je vanwege problemen in het denken ook meer fouten in je werk en dit versterkt je idee
    dat je incompetent bent.

Gedrag:

  • Om minder last te hebben van stress drink je misschien meer dan anders of gebruik je andere middelen
    om je onrust te dempen.
  • Je eetpatroon is ontregeld: je valt af doordat je geen tijd neemt om te eten, of je komt aan doordat je last
    krijgt van eetbuien en veel junkfood eet.
  • Je gaat harder werken vanuit het idee dat de gevolgen van je slechte functioneren ingehaald moeten
    worden en dat de stress dan sneller over zal zijn.
  • Je hebt slaapproblemen.
  • Je stelt moeilijke taken steeds verder uit