10 TIPS VOOR DE TOETSWEEK

Tien tips om de stress te verminderen voor leerlingen en met een rustig gevoel aan je toets te beginnen

10 tips voor de toetsweek

De toetsweek staat weer voor de deur. Voor sommigen een makkie, voor anderen de tijd van hoofdpijn, buikpijn, black-outs of onbedwingbaar trillende ledematen - het hoort er ook vaak een beetje bij...

Tien tips om de stress te verminderen voor leerlingen en met een rustig gevoel aan je toets te beginnen

1. Denk positief

Het begint met positief denken. Gedachten als 'ik haal het toch niet' of 'ik móet het halen' veroorzaken stress. Je kunt beter focussen op de dingen die je wél goed kunt en de toets als een herhaling zien van alles wat je al hebt geleerd.

2. Plan vooruit

Een goede planning is het halve werk. Je weet dan precies wat je moet doen. Als je een to-do list bij je planning maakt kan je lekker afstrepen als je iets af hebt. Dat geeft een heerlijk gevoel!

3. Plan pauzes in

Het is heel belangrijk om tijdens het studeren voldoende pauzes te nemen. Plan pauzes in; bijvoorbeeld één hoofdstuk lezen en dan even wat drinken of een rondje lopen. Dat is haalbaar en concreet.

4. Vergeet niet te ontspannen

Zorg er vooral voor dat je leuke dingen blijft doen, dat ontspant. Sporten helpt tegen de fysieke klachten. Ook ontspanningsoefeningen hebben effect. Door middel van eenvoudige ademhalingsoefeningen kan je heel makkelijk de spanning in je lijf verminderen.

5. Laat alcohol en energiedrankjes staan

Het is vooral belangrijk dat je lekker in je vel zit. Als je de stress wilt wegdrinken, komt hij de volgende dag twee keer zo hard terug. Ook energiedrankjes kunnen angstige scholieren maar beter laten staan, aangezien cafeïne de stress juist versterkt.

6. Op tijd naar bed

Te lang doorstuderen is nergens goed voor. Je concentratie neemt af en je kunt de stof niet meer goed opnemen. Wanneer je uitgerust en fit bent gaat studeren een stuk makkelijker. Goed slapen levert veel meer op dan een extra uurtje leren.

7. Geef toe dat je gespannen bent

Geef voor jezelf toe dat je gestrest bent. Praat over die spanning. Bijvoorbeeld met een ouder, docent, mentor of ervaren studiegenoot. Erover praten kan alleen al ontspannend werken.

8. Stel niet te hoge eisen

Als je gespannen bent, stel je misschien gewoon veel te hoge eisen aan jezelf. Probeer daarom om niet te perfectionistisch te zijn. Een paar fouten maken mag!

9. Spanning hoort erbij

Tijdens het examen zelf kun je best wel wat spanning gebruiken. Een beetje spanning hoort erbij! Dat zorgt ervoor dat je je beter kan concentreren en meer gefocust bent.

10. Black out? Geen paniek!

Zie je het even helemaal niet meer zitten? Krijg je tijdens het examen een black out? Geen paniek. Sla de vraag over of ga even wat anders doen. Misschien kun je even niet bij de kennis, maar die komt vanzelf wel weer bovendrijven.

Bonus tip: Extra geluk

Je toets maken met je lievelingspen. Een fotootje meenemen van je kat of hond of een gelukspoppetje. Sommige mensen worden rustiger van deze 'mentale methodes'. Een beetje bijgeloof kan echt helpen.

Wil je meer weten? Meld je hier aan voor de Training Stresspreventie voor Scholieren.

 

KLIK HIER VOOR 5 TIPS VOOR JE OUDERS 

De Training Stresspreventie voor Scholieren is een waardevolle investering voor de rest van het leven!